منافذ باز پوست را چگونه درمان کنیم؟

بازدید: 228 بازدید
منافذ باز پوست را چگونه درمان کنیم؟

دقت کنید، اگر پوستی با منافذ باز دارید و به دنبال راهی برای از بین بردن این مشکل هستید، این مقاله برای شماست. ما در این مقاله به پرسش های شما از قبیل؛ چرا منافذ پوست باز میشه؟ برای منافذ باز پوست باید چیکار کنیم؟ درمان قطعی این مشکل چیست؟ و … پاسخ خواهیم داد. پس اگر پوستی چرب همراه با منافذ باز دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید، داشتن پوستی صاف و یکدست تاثیر بسیار زیادی در زیبایی دارد، اما وجود مشکلاتی مانند منافذ باز پوست، می تواند این زیبایی را تحت تاثیر قرار دهد. از این جهت، درمان منافذ باز پوست همواره یکی از معضلات سلامت پوست بوده و افراد راه های متعددی را برای رفع آن انجام داده اند. برای درمان این مشکل ابتدا بهتر است منشا آن را پیدا کنیم و سپس به راه های حل این مشکل بپردازیم.

منافذ باز پوست چیست؟

ابتدا باید بدانید که پوست میلیون ها منافذ دارد و کار این منافذ این است که مجرایی برای نفس کشیدن پوست باشند و در حالت کلی این منافذ باز هستند. تمام این منافذ غدد چربی و فولیکول مو دارند و سوبوم یا همان چربی طبیعی پوست را می سازند. این غدد چربی در برخی از نواحی بدن مانند صورت بیشتر هستند و چربی بیشتری تولید می کنند و به همین دلیل این منافذ در صورت، ممکن است بیشتر دیده شده و بزرگتر بنظر برسند. درواقع می توان گفت که ترشح این چربی ها برای بدن امری ضروری است، و ترشح بی رویه آن ها موجب بروز یکسری از مشکلات پوستی مانند منافذ باز پوست می شود.

چرا منافذ پوست باز می شود؟

مهم نیست پوستتان از چه نوعی باشد، چرب، خشک یا معمولی، در همه این مدل پوست ها می توان منافذ باز پوست را در اندازه های متفاوت مشاهده کرد. حال اگر این منافذ باز با آلودگی هوا، سلول های مرده، باکتری ها و … مسدود شوند، می توانند ظاهری کدر و تیره به پوست صورت بدهند. البته این نکته را درنظر داشته باشید که باز بودن منافذ صورت یک بیماری تلقی نمی شود ولی می تواند در زیبایی پوست و صورت تاثیرات زیادی داشته باشد.

دلایل ایجاد منافذ باز پوست
دلایل ایجاد منافذ باز پوست

اگر پوستی مستعد آکنه دارید این منافذ بعد از مسدود شدن در پوست شما به شکل جوش های سر سفید و سرسیاه ظاهر می شوند. حال اگر پوست پیری داشته باشید که کلاژن کمتری تولید می کند، این باز شدن منافذ بسیار بزرگتر از پوست های دیگر ظاهر می شود.

باید به این نکته توجه کنید باز کردن منافذ یا بستن منافذ آن هم به صورت دائمی امکان پذیر نمی باشد. استفاده از اصطلاح باز کردن منافذ پوست اشاره به پاکسازی عمیق پوست دارد و این پاکسازی موجب کوچکتر دیده شدن منافذ پوست شده و ظاهر زیبایی به صورت می دهد.

دلایل باز شدن منافذ پوست

این باز شدن منافذ پوست می تواند علل متعددی داشته باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

1. ایستادن در معرض نور خورشید

همانطور که گفته شد یکی از مسائلی که منجر به بزرگتر شدن منافذ باز پوست می شود، کمبود کلاژن در پوست می باشد و این کاهش کلاژن در پوست، موجب ایجاد چین و چروک در پوست شده و منافذ را باز تر می کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، موجب کاهش تولید کلاژن در پوست شده و همچنین سطح آب موجود در پوست را نیز کاهش می دهد.

2. افزایش ترشح بیش از حد چربی

اگر پوست صورت بیش از حد چربی ترشح کند، منافذ پوست مسدود شده و به راحتی هرگونه آلودگی، باکتری و … به این منافذ بسته جذب می شود و مشکلات پوستی از جمله جوش های سر سیاه و سر سفید و … را ایجاد می کند.

3. ترشح بی رویه سبوم

ماده چربی که توسط غده های چربی درون منافذ پوست ترشح می شود، سبوم نام دارد، حال اگر این سبوم بیش از اندازه ترشح شود، موجب مسدود شدن منافذ پوست می شود و این انسداد باعث می شود منافذ پوست باز شده و ظاهری ناملایم به پوست دهد. البته تولید سبوم برای پوست لازم است و مانند یک مرطوب کننده طبیعی عمل می کند، اما ترشح بیش از حد آن منافذ را باز می کند.

4. کم شدن کلاژن پوست

پروئینی که موجب انعطاف پذیری پوست شده و ساختار پوست را حفظ می کند، کلاژن نام دارد. کمبود این پروتئین منافذ پوست را باز می کند. عواملی مانند، نور خورشید، پیری پوست، تغذیه نامناسب، موجب کاهش تولید کلاژن می شوند.

5. بزرگ بودن فولیکول مو

در برخی موارد باز شدن منافذ پوست مربوط به فولیکول های بزرگ مو در پوست می باشد، چرا که هر فولیکول مو در زیر یکی از منافذ قرار دارد و می توان گفت با رشد مو این منافذ باز تر می شوند. حال اگر این فولیکول ها بزرگتر هم باشند، این منافذ باز تر می شوند.

6. ژنتیک

ژنتیک یک عامل مهم در بسیاری از مسائل پوستی است و در مواردی میزان ترشح سبوم، تولید کلاژن، اندازه منافذ پوست و … را ژنتیک تعیین می کند. حال اگر والدین شما نیز همانند شما منافذ بزرگی دارند این مسئله می تواند مربوط به ژنتیک شما باشد.

7. مسدود شدن منافذ با آلودگی

اگر از آن دسته افرادی هستید که به طور منظم و روزانه صورتتان را از آلودگی پاک نمی کنید، بسیار آرایش می کنید و آن را به خوبی نمی شویید یا در معرض آلودگی هستید، باید گفت که این مواد موجب مسدود شدن منافذ می شود و منافذ را از حد معمول باز تر می کند.

8. تغییرات هرمونی

تغییرات هورمونی معمولا در زنان باردار و نوجوانان بیشتر به چشم می خورد، و باعث افزایش ترشح سبوم می شوند در نتیجه این افزایش منجر به باز شدن منافذ پوست خواهد شد.

9. افزایش سن و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست

خاصیت ارتجاعی پوست با افزایش سن از بین می رود، پوست شل می شود و منافذ پوست باز می شوند، که این ها همه در نتیجه کاهش تولید کلاژن رخ می دهد چرا که کلاژن حالتی سفت به پوست می دهد و منافذ را کوچک نگه می دارد.

10. عادات غذایی ناسالم

غذاهایی با چربی زیاد، قند زیاد و کربوهیدرات های فراوان، منافذ پوست را باز می کنند. شما با مصرف این غذا ها التهاب پوست را افزایش داده در نتیجه به افزایش بی رویه سبوم کمک می کنید، این روغن های اضافی منافذ پوست را مسدود می کنند و در آخر منجر به باز شدن منافذ می شوند.

11. کمبود ویتامین A در بدن

این ویتامین تقویت کننده گردش سلولی می باشد و منافذ را پاکسازی می کند، زمانی که این ویتامین در بدن کم باشد، منافذ پوست پاکسازی نشده، گردش سلولی تقویت نشده و در نتیجه موجب بزرگ شدن منافذ می شود. مصرف موادی مانند، هویج، کلم، سبزیجات برگ دار و … می توانید این ویتامین را در بدن افزایش دهید.

چگونه از ایجاد منافذ باز پوست جلوگیری کنیم

دلایلی که در بالا ذکر شد، اصلی ترین عوامل ایجاد منافذ باز پوست می باشد، و رعایت و یا جلوگیری از آنها نقش موثری در جلوگیری از ایجاد منافذ باز پوست دارد، اما راه های دیگری نیز برای کوچک تر کردن منافذ پوست وجود دارد و تا حدودی می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

جلوگیری از ایجاد منافذ باز پوست
جلوگیری از ایجاد منافذ باز پوست
  1. لایه برداری پوست صورت
  2. استفاده از شوینده صورت مناسب پوست
  3. استفاده منظم از کرم های ضد آفتاب
  4. استفاده منظم و به موقع از کرم های مرطوب کننده پوست
  5. استفاده از محصولاتی که تولید کلاژن را در بدن افزایش داده و یا آن را تقویت می کنند.

لایه برداری پوست صورت

این روش یکی از موثرترین روش ها برای پاکسازی صورت و منافذ از آلودگی ها می باشد که معمولا هم با روش های خانگی و هم با استفاده از محصولات مناسب و کاربردی امکان پذیر است.

از روش های خانگی می توان به، استفاده از یخ، سرکه سیب، تخم مرغ، شکر، آبلیمو، خیار و … اشاره کرد که تا حدودی تاثیراتی خواهند داشت.

لایه برداری پوست صورت با محصولات مناسب پوست 

یکی از بهترین راه های پاکسازی پوست استفاده از محصولات لایه برداری مناسب و با کیفیت و به طور کلی محصولات مراقبت از پوست می باشد. محصولاتی از قبیل ماسک لایه بردار، سرم لایه بردار، فوم پاک کننده، اسکراب و …، عمل پاکسازی پوست از آلودگی ها را بدون ایجاد هیچگونه آسیب انجام می دهند.

یکی از محصولاتی که می توان در زمینه پاکسازی به آن اشاره کرد،ژل لایه بردار استادرم مدل Blemish مناسب پوست چرب و مستعد آکنه است که با از بین بردن سلول های مرده و پاکسازی منافذ مسدود شده از آلودگی ها، منافذ پوست را کوچک کرده و از تیره شدن و ایجاد لک در پوست جلوگیری می کند. این محصول مناسب پوست های چرب و مستعد آکنه می باشد و از ایجاد هر گونه جوش بر روی صورت جلوگیری می کند.

ژل لایه بردار استادرم مدل Blemish مناسب پوست چرب و مستعد آکنه 150 میل
ژل لایه بردار استادرم مدل Blemish مناسب پوست چرب و مستعد آکنه 150 میل

خرید ژل لایه بردار استادرم

علاوه بر ژل لایه بردار، استفاده از سرم های لایه بردار نیز در پاکسازی صورت تاثیر بسزایی دارند چراکه علاوه بر پاکسازی به درمان بعضی از ایرادات پوست صورت نیز می پردازند. سرم پیلینگ و لایه بردار اوردینری، محصولی بسیار مناسب برای افرادی است که میخواهند درکنار کوچک کردن منافذ خود، لک های پوستی و همچنین چین و چروک ها را از بین ببرند. این محصول حاوی اسید های لایه بردار  AHA 30٪ و BHA 2٪، می باشد و تیرگی های صورت را از بین برده و پوست را یکدست می کند.

سرم پیلینگ و لایه بردار اوردینری AHA 30% + BHA 2% حجم 30 میل
سرم پیلینگ و لایه بردار اوردینری AHA 30% + BHA 2% حجم 30 میل

خرید سرم لایه بردار اوردینری

شست و شو با شوینده صورت

همانطور که گفته شد، عدم پاکسازی صورت از آلودگی ها و مواد آرایشی منافذ پوست را باز می کند و ظاهری نامناسب به پوست می دهد. استفاده از شوینده صورت و آرایش پاک کن مناسب پوست صورت می تواند از آلودگی را از روی پوست پاک کرده و مانع از باز شدن منافذ پوست شود.

ژل شستشوی صورت گارنیر حاوی هیالورونیک اسید، محصولی بسیار مناسب برای افرادی است که هم قصد کوچک کردن منافذ خود را دارند و هم به دنبال پوستی صاف و براق هستند. این محصول 85 درصد از منافذ باز پوست را پس از دو هفته استفاده می بندد و پوست صورت را کاملا از آلودگی، چربی و مواد آرایشی مضر پاک می کند. همچنین وجود اسید هیالورونیک در این محصول پوست را آبرسانی کرده و از ایجاد خشکی و چین و چروک جلوگیری می کند.

ژل شستشوی صورت گارنیر حاوی هیالورونیک اسید مناسب انواع پوست 250 میل
ژل شستشوی صورت گارنیر حاوی هیالورونیک اسید مناسب انواع پوست 250 میل

خرید ژل شستشوی گارنیر

استفاده منظم از کرم های ضد آفتاب

ضد آفتاب ها، یکی از مهمترین محصولات برای محافظت از کلاژن پوست هستند. کلاژن ها از پیری پوست جلوگیری می کنند و این عمل مانع از ایجاد منافذ باز بر روی پوست می شود. ضد آفتاب استیکی توکوبو TOCOBO با SPF50، محصولی است که به تازگی طرفداران زیادی را به خود جذب کرده، چرا که علاوه بر استفاده آسان و تمدید راحت ضد آفتاب با آن، خاصیت کنترل چربی پوست را داراست و از ترشح بیش از حد چربی جلوگیری می کند. همچنین جلوگیری از اشعه های مضر نور خورشید، مانع از کاهش کلاژن شده در نتیجه از پیری پوست جلوگیری می کند. این محصول مناسب انواع پوست بخصوص پوست های حساس می باشد.

ضد آفتاب استیکی توکوبو TOCOBO با SPF50+ حاوی عصاره پنبه 19 گرم
ضد آفتاب استیکی توکوبو TOCOBO با SPF50+ حاوی عصاره پنبه 19 گرم

خرید ضد آفتاب توکوبو

استفاده از کرم های مرطوب کننده

مرطوب کننده ها تاثیر زیادی در خاصیت کشسانی و ارتجاعی پوست داشته و افتادگی و شل شدن پوست و درنتیجه باز شدن بیش از حد منافذ جلوگیری می کنند. این محصولات رطوبت پوست را حفظ کرده و از خشکی و ایجاد چین و چروک جلوگیری می کنند.

کرم مرطوب کننده و آنتی اکسیدان کلیون عصاره انگور، محصولی مناسب انواع پوست می باشد که انعطاف پذیری پوست را افزایش داده، پوست را ترمیم، تغذیه و احیا می کنند و با آبرسانی پوست مانع از ایجاد خشکی و چروک می شوند. همچنین وجود آنتی اکسیدان در این کرم لک ها و کدری های پوست را از بین می برد.

کرم مرطوب کننده و آنتی اکسیدان کلیون عصاره انگور مناسب انواع پوست 300 میل
کرم مرطوب کننده و آنتی اکسیدان کلیون عصاره انگور مناسب انواع پوست 300 میل

خرید کرم مرطوب کننده کلیون

استفاده از محصولات کلاژن ساز

به محصولات کلاژن دار و تاثیر آن ها بر منافذ باز پوست در این مقاله زیاد اشاره شد، ضد آفتاب ها، کرم ها و … که به افزایش تولید کلاژن می پردازند و از ایجاد چروک و منافذ بزرگ جلوگیری می کنند. اما در این جا به یک محصول کلاژن ساز اشاره می کنیم و شما را با خواص بی نظیر این محصول آشنا خواهیم کرد.

سرم مولتی پپتاید HA اوردینری ضد چروک و جوانساز، یک محصول کلاژن ساز است که با افزایش تولید کلاژن به درمان منافذ باز پوست می پردازد. همچنین این محصول حاوی 11 نوع اسید آمینه و هیالورونیک اسید است که با آبرسانی عمیق پوست از خشکی و پوسته پوسته شدن جلوگیری می کند. این سرم دارای خاصیت های منحصر به فرد و جوان کننده پوست است که استفاده از آن شما را شگفت زده خواهد کرد.

سرم مولتی پپتاید HA اوردینری ضد چروک و جوانساز صورت 30 میل
سرم مولتی پپتاید HA اوردینری ضد چروک و جوانساز صورت 30 میل

خرید سرم اوردینری

نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی چرایی ایجاد منافذ باز پوست، دلایل مختلف آن، درمان منافذ باز پوست پرداختیم. همچنین با معرفی بهترین محصولات مراقبت از پوست برای درمان یا جلوگیری از این مشکل، راهی آسان و بدون عوارض را به شما معرفی کردیم. شما می توانید برای تهیه این محصولات و همچنین محصولات دیگر و سازگار تر با پوست خود از طریق لینک ها و سایت مونژو اقدام به خرید نمایید. همچنین توجه داشته باشید که محصولات مونژو کاملا اصل می باشند و هیچگونه آسیبی برای پوست شما ایجاد نخواهند کرد.

دسته‌بندی آرایش و زیبایی مراقبت از پوست
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.